Przejdź do głównej zawartości

Ale kim Ty jesteś, aby w ogóle pisać o kawie?

 

Ale kim Ty jesteś, aby w ogóle pisać o kawie, hmmmm?!

Nazywam się Witek, jeśli mówimy o kawie, można powiedzieć, że zajmuję się nią zawodowo. Od +/- 4 lat pracowałem w różnych kawiarniach speciallty, głównie w mieście, w którym od tylu lat właśnie mieszkam - We Wrocławiu. Gdybym miał zliczyć ile było kawiarni ogółem, naliczyłbym +/- 10 i nie mam tu na myśli tych odwiedzonych jako gość, a raczej tych, w których spędziłem conajmniej kilka miesięcy. 
Picie kawy kiedyś, nie kojarzyło mi się dobrze, ot coś gorzkiego na pobudzenie, co również było widoczne, po tym co piłem - w pierwszym miejscu w jakim pracowałem, mimo, że kawa tam, to już był poziom premium-specialty to przyjemne (dla mnie) stawało się tylko z dużą ilością mleka i różnego rodzaju syropów. Jednak jak to zabawnie czasem bywa, tak i w tym wypadku, poznałem osoby, które interesowały się, można powiedzieć jarały kawą. I tą pasją niewątpliwie zarazili mnie.

Pasją zarażony...

Stąd, jak już byłem ciekawy i chciałem wiedzieć jak najwięcej, nie poprzestałem na 1-2 miejscach, tylko powiększałem swoją mapę miejsc, tak aby nauczyć się jak najwięcej i jak najszybciej wszystkiego co dana kawiarnia i oczywiście ludzie jakich w nich i poza nimi spotkałem na drodze - mieli do przekazania. Były również "pojedyncze występy"' a raczej zmiany w Anglii, ale jak to pojedyncze, kilka dni i koniec, nie każde miejsce, nawet jeśli ma dobrą kawę i fantastyczny sprzęt jest takie, w którym chce się zatrzymać na dłużej. Po +/- 2 latach pracy w kawiarniach, zacząłem układać cały zestaw domowy, tak abym mógł również parzyć ją z powodzeniem w domu - ale o tym innym razem.

A jak w przyszłości?

Można powiedzieć, że następnym celem są w końcu zawody baristyczne, chociaż latte arty po tak długim stażu, wciąż nie są moją najmocniejszą stroną, ale są też inne kawowe zawody - do przemyślenia na kiedy indziej.

Wracając na prawidłowe tory:

Kaw piłem masę (oczywiście mam na myśli regiony, odmiany i kraje pochodzenia) i myślę, że tak samo wiele parzyłem sam. Parzone na różnym sprzęcie, na różnych ustawieniach i w różnych miejscach, od wielu różnych kawowych palarni. Jakoś tak się złożyło, że większość miejsc w jakich byłem za przysłowiowym barem, było również palarnią, co dodatkowo powiększało możliwość testów, także na bardzo różnorodnym wypale. Rzecz jasna, były też miejsca, które zaopatrywały się kawowo z innych części świata, od innych palarni.

Biorąc pod uwagę to, że kawę bardzo lubię i się nią interesuję:

dlatego właśnie zacząłem pisać o swoich kawowych wrażeniach i testach i dlatego uważam, że mam odpowiednie zaplecze aby to robić bez wstydu. Oczywiście, wciąż się uczę, dowiaduję nowych rzeczy i próbuję coraz to nowsze i ciekawe kawy i sprzęt do niej.. To też nie jestem nieomylny, dodatkowo kwestia sensoryczna to często i u większości bardzo subiektywna kwestia, co warto zaznaczyć, jeśli zatrzymacie się tutaj na dłużej.

To by było na tyle w kwestii kawowych gór jakie mam za sobą. 
Śmiało dawajcie znać co chcielibyście tutaj znaleźć i o czym poczytać.
A tymczasem... Do następnej kawy!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Comandante C40 MK3 vs 1zpresso Q2

Comandante C40 MK3 vs 1zpresso Q2  -  Niemiecka produkcja, kochana i uwielbiana przez dużą część świata kawowego i chińska produkcja z firmy z tajwanu, przez niektórych nazywana chińską alternatywą i pogromcą komendanta.  Zanim jednak popełnię całe porównanie muszę poinformować, że test nie był wykonany w sposób, który wyłoniłby stuprocentowego zwycięzcę. Miał on raczej skłonić do refleksji i pomóc w wyborze tym, którzy się zastanawiają. Test, bardziej niż surownym sędzią, jest subiektywną opinią moją i kilku osób, które razem ze mną miały możliwość spróbowania kaw z obu młynków.  Comandante: Cena:   Młynek, którego cena mieści się w przedziale 800-1100 zł. Używane wcale nie są wiele tańsze i raczej oscylują w dolnej granicy ceny.  Można powiedzieć, że Comandante jest mokrym snem niektórych baristów.  Prawdziwa legenda i cóż... coś w tym jest. 39mm żarna, stworzone w specjalnym procesie ich utwardzania, o czym więcej możecie przeczytać na stronie producenta, z pewnością robią robotę, d

Comandante CK40 MK3 - Recenzja legendy wśród młynków za 1000zł

 Comandante - Ręczny młynek za 1000 zł Na rynku mamy bardzo dużo różnych młynków o szerokim zastosowaniu, te do pieprzu, te do soli i wiele innych. Dzisiaj na tapet jednak wezmę jeden z młynków, ale do kawy. I to nie byle jaki z młynków, a prawdziwego pogromce i prawdziwą legendę w kawowym świecie. Znany z podbojów wielu serc na całym świecie zbudował wokół siebie boską otoczkę, czego efektem jest to, że przez niektórych dosłownie jest wielbiony. Jak tak naprawdę jest i czy słynny Comandante C40 MK3 faktycznie jest tak dobry jak o nim mówią? PRZEKONAJMY SIĘ! Zacznijmy od tego, że Comandante miał różne swoje wersje na przestrzeni lat, kilka lat temu zaczął bojować na kawowym rynku, w momencie kiedy konkurencja była dość uboga, każdą swoją wersją c40 podbijał serca i filiżanki kawowych wariatów. Od dobrych kilku lat jest na rynku w wersji MK3, o którym można powiedzieć wiele dobrego i znaleźć też tak samo wiele w całym internecie ale i nie tylko.  Jednak jak to tak naprawdę z nim jest? K

Recenzja 1zpresso JX

RECENZJA 1ZPRESSO JX  Tak jak wspominałem na swoich mediach społecznościowych: " FB " i " IG " jakiś czas temu przyszedł do mnie kolejny młynek od tajwańskiej firmy 1zpresso, młynek produkcji chińskiej. Jest to kolejny młynek z tej samej "stajni" co 1zpresso Q2, który zrecenzowałem a właściwie porównałem z Comandante również na blogu o tu .  Kiedy mówimy o jakości zaparzanej kawy, jednym z ważniejszych czynników decydujących o jej smaku jest jakość zmielenia ziaren. Ponieważ już w bajkach, plotkach i artykułach mówi się i mogliśmy przeczytać, że równy przemiał jest bardzo ważnym czynnikiem. Aby otrzymać takowy przemiał potrzebujemy dobrego młynka, aby mieć dobry młynek musimy trochę na niego przeznaczyć. Właśnie tutaj pojawia się zasadnicze pytanie --- ILE?  Patrząc przez pryzmat ostatnio recenzowanego przeze mnie młynka od 1zpresso mógłbym powiedzieć, że jest to firma, która dobrze wycenia cenowo swój sprzęt, ponieważ był to młynek tani i bardzo dobry, cz